Expert Learning Lab

Lärande för experter

Expert Learning Lab är ett innovativt samarbetsprojekt mellan industri och akademi. Syftet med samarbetet är att tillsammans skapa och bjuda in till innovativt lärande för experter inom avancerad digitalisering.

Initiativet svarar till:​

  • Svensk industris behov av att vara innovativ och konkurrenskraftig nu och i framtiden​
  • Experters behov av livslångt lärande, för att kunna hålla sig i framkant, skapa innovativa nätverk och skapa nya förutsättningar för dem i deras jobb​
  • Delning av kunskap mellan experter, projekt och organisationer genom integrerat lärande

Vision

Visionen är att Expert Learning Lab ska bli det ledande nationella centret och en internationell förebild inom industriellt och kontinuerligt lärande för teknikexperter.

Labbet ska fungera som en innovativ miljö för tvärorganisatoriskt lärande där industri och akademi samarbetar för att säkerställa Sveriges framtida konkurrenskraft.

Illustration över modellen för integrerat lärande.
Bild: The integrated learning model

Syfte

Tillgängliggöra livslångt lärande för experter inom avancerad digitalisering. Genom innovativa metoder, sprida lärande och således skapa en konkurrenskraftig och attraktiv svensk industri för framtiden. ​

Projektets faser

Pågående projekt delas upp i följande tre faser:

Fas 1 (2021-2024): Levererade en integrerad lärandemodell och läranderesor genom agil utbildningsutveckling. Fokus på lärresorna var AI, Cybersäkerhet, Free Open Source Software samt Energioptimering.

Fas 2 (2023-2025): Byggde grunden för ett industridrivet lärandelabb för experter. Satte gemensam vision, affärsmodell, digital plattform och organisation genom samarbete mellan industri och akademi.

Fas 3 (2025-2027): Implementation av Expert Learning Labs operation och skalning av lärandeerbjudande.

Fas 4-5 (2027-2033) Ytterligare skalning av erbjudanden för att öka antalet experter – fler innovativa metoder, ämnen och partnerorganisationer​.

Förväntade resultat och värde

  • Målet är att etablera en organisation och innovativ struktur genom samarbete mellan akademi och industri för att möta industrins kompetensbehov​
  • Expert Learning Lab ska vara en unik miljö där experter kan samarbeta, skapa och experimentera på sätt som inte är möjligt i en traditionell miljö. Experter ska ges möjlighet att ta del av världsledande kunskap, verktyg och expertis som stöds av etablerade lärandemodeller​
  • Under perioden 2025-2027 förväntas Expert Learning Lab årligen utbilda ca 1500 experter, på ett sätt att de kan nyttja sina nya kunskaper på sitt jobb​

Målet med Expert Learning Lab är att skapa en unik miljö där experter kan samarbeta, innovera och experimentera på sätt som inte är möjligt i en traditionell miljö. Experter ska ges möjlighet att att ta del av världsledande kunskap, verktyg och expertis som stöds av etablerade lärandemodeller.

Aktiviteter

Tredje gemensamma resan för tekniska ledare

Fantastiska dagar i Göteborg i oktober 2024, när vi inledde vår tredje gemensamma resa för tekniska ledare. Den här gången var Ericsson med och var värd tillsammans med Volvo, i samarbete med Saab, ABB och våra lärandepartners. Som alltid blev det härliga diskussioner, nätverkande och kunskapsdelning bland våra tekniska ledare.

Expert Learning Lab och WARA-PS (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Public Safety)

I september 2024 fick Expert Learning Lab möjlighet att delta på WARA-PS på Gränsö, en forsknings- och innovationsarena med fokus på samhällssäkerhetslösningar. Att träffa experter vid detta spännande evenemang, visa nya innovationer, idéer och utforska hur Expert Learning Lab kunde stödja dem, var både spännande och skapade nya och engagerande kontakter.

Under dagen deltog Expert Learning Lab i en panel som gav förslag på hur explorativt lärande kan skalas med hjälp av XR-teknik. Branschkollegor från Ericsson och Saab demonstrerade ett avancerat drönarscenario i realtid som involverade GNSS-spoofing, och en demo visades upp, utvecklad av Ericsson och Saab, där man med hjälp av XR-teknik kunde föreställa sig en framtid med autonoma drönare som levererar hjärtstartare.

Tech Leadarship Program

I februari 2024 var det avslutning för 27 tekniska ledare på det intensiva 9-månaders programmet Technical Leadership. Programmet, som utvecklats tillsammans av Ericsson, ABB, Saab och Volvo Group, har som mål att ge deltagarna verktyg för att utveckla sitt tekniska ledarskap och stärka samarbetet mellan olika discipliner och företag. Det handlar om att skapa nätverk och uppmuntra samarbete för att bygga broar mellan olika områden. Målet är att bidra till Sveriges konkurrenskraft genom att hitta nya sätt att samarbeta och sprida kunskap, samtidigt som det skall bygga nästa generation av tekniska ledare.  

Programmet Technical Leadership är en del av Expert Learning Labs arbete och ingår i initiativet för Avancerad Digitalisering, som ska driva samarbete mellan olika branscher och stärka Sveriges position inom tekniskt ledarskap. 

Fakta

Koordinator: Saab
Deltagare: ABB, Ericsson, Volvokoncernen, Saab, Chalmers, KTH, Linköping Universitet, Örebro Universitet
Projektets löptid: Februari 2023 – Juni 2025
Status: Pågående

Expert Learning Lab består av personer både från industrin och akademin.

Vill du veta mer?

Kontakter från de deltagande organisationerna:

Camilla Kullborg, ABB 
camilla.kullborg@se.abb.com

Ulrika Lindelöf, Ericsson 
ulrika.lindelof@ericsson.com

Lovisa Hultberg, Saab 
lovisa.hultberg@saabgroup.com

Mi Nyberg Johnsson, Volvo Group 
mi.nyberg.johnsson@volvo.com

Ulrika Lundqvist, Chalmers tekniska högskola
ulrika.lundqvist@chalmers.se

Jan Gulliksen, Kungliga Tekniska högskolan
gulliksen@kth.se

Catharina Karlsson Foo, Linköpings universitet 
catharina.karlsson.foo@liu.se

Amy Loutfi, Örebro universitet
amy.loutfi@oru.se

Styrgrupp:

Maria Samuelsson, ABB

Ewa Hansson, Ericsson

Michael Åström, Ericsson

Magnus Ahlström, Saab

Alexander Lindstrand, Saab

Cecilia Hallengren Aronsson, Volvo Group

Ulrika Lundqvist, Chalmers tekniska högskola

Mikael Lindström, Kungliga tekniska högskolan

Johan Ölvander, Linköpings universitet

Amy Loutfi, Örebro universitet